1999年6月,北京で開催されるUIA(国際建築家連合)の総会において,標題に示すような協定が決議される運びとなっている。日本建築学会は,この協定案に対する意見書をUIAに提出することとなった。
すでに建築雑誌1998年8月号に始まる技術ノート「緊迫する職能・教育問題」に連載されているような経緯で,建築職能サービスの国際化と資格制度の国際的相互承認の流れのなかで,わが国の建築教育の将来の在り方が問われている。上記のUIA文書においても,建築職能国際化の基礎として,建築教育の国際的基準の設定とアクレディテーション制度の普及がもくろまれており,その動きは今後の建築教育に対して大きな影響を与えると考えられる。
日本建築学会は,教育と資格特別委員会,建築教育連絡協議会を設立して,早くからこの問題に取り組んできたが,本年12月が北京大会決議前の意見書の提出の最後の機会ということであるので,JIAの協力を得て,下記意見書を提出することとなった次第である。
1998年10月12日
社団法人 日本建築学会
会 長 尾 島 俊 雄
1.1 建築家および関連する職能の連携と建築家職能の発展に寄与する。建築教育とそのアクレディテーションに関するUIA案は,建築教育の充実を意図されているが,その反面,建築教育の枠組みを画一化する恐れがあり,結果として,建築家の概念とその職域を狭い領域に固定する恐れがある。建築教育の様々な可能性を保証すべく,より柔軟な枠組みとすべきである。
1.2 日本の建築教育制度のような,建築構造,建築設備などを含むより広い枠組みの中での建築教育の有効性に対し十分な関心をもつべきである。また,建築教育と関連分野のジョイント・プログラムについても,その多様な実現の可能性を保持すべきである。建築教育の多様性の容認は,世界の建築家の実務と建築技術の発展に寄与するものと考える。
2.2 付属文書「アクレディテーション等の推奨ガイドライン(1998年4月)」は,拘束力がないとされているが,建築教育とその社会的条件の国際的差異が大きいので,国別の実情に合ったアクレディテーション制度の構築を可能にすることを明記する。
またUIAは,基本的な要件を常に審査し,建築家とその関連職能との協調の下に,その職能分野と社会の発展に対して,関連性を失うことがないように努力する。
3.2 教育の次,認定/認可/承認の前に以下を挿入する。
ジョイント・プログラムおよび包括的な建築プログラム
定義:
建築設計を中心とする建築プログラムと関連する分野のプログラムを,学生がその教育の初期段階において一緒に学習し,相互の分野の理解を深めると同時に,各学生の適性に応じた分野に進むことができるようなジョイント・プログラムの意義を認める。また,建築およびそのエンジニアリングについてのさらに広い範囲の学識について教育し,学習の伸展に応じて個々の学生の適性に応じた進路を選択できるより包括的な建築教育プログラムの意義を認め,その中での建築家の育成を肯定する。
背景:
いくつかの国においては,建築教育と関連分野の教育のジョイント・プログラムの可能性を認め,すでに様々な試行が行われてきた。また,いくつかの国においては,建築教育の主流は,工学部におけるエンジニア教育の一部として,エンジニアリングを含む包括的な教育の中で行われている。
政策:
UIAは,建築とその教育の文化的,歴史的側面を重視し,各国の建築教育の伝統に配慮する。また,建築教育の柔軟性を確保するためにも,各国における今後の建築教育の発展の一つの選択肢として,関連分野とのジョイント・プログラムあるいは,エンジニアリングを含むより包括的な教育プログラムの意義と可能性を認める。
3.3 認定/認可/承認の最後に,以下を挿入
なお,ジョイント・プログラムあるいはより包括的な建築教育プログラムの場合には,外部の独立機関による審査においても,訪問審査の頻度,審査機関の構成,審査の内容などについて,各国の実情にあった方式をとることを認める。
4.2 上記3.3は,アクレディテーション制度の実行を効率的で円滑なものにし,教育関係者の創意と工夫の余地を拡大する。
4.3 日本の場合,すでに文部省と建設省による2種の国家認可が行われているが,民間のプロフェッショナルなアクレディテーションの経験がない。民間のアクレディテーションを実現するためには,日本における職能制度についての合意形成,国家認可との調整などが必要である。そのためには,アクレディテーション制度構築の選択肢の幅を確保し,かつ柔軟な対応を可能にしておく必要がある。
5.2 また,多くの大学の建築および建築関連学科には,大学院が設置され,多くの学生が大学院に進学して,実質的に6年以上の教育を受けている。
5.3 4年間の学部教育において,包括的な教育を実施し,個々の学生が自己の適性に合わせて専門分野を選定していけるシステムは,おおむね適切に機能している。日本の建築関係の学部教育が国家資格である一級建築士の受験に対応している以上,現行制度の学部教育を維持せざるを得ない。
5.4 これに対して,現在,大学院においては,研究者養成のほか,高度職能人の教育を行うことが認められている。すでに大学院教育を職能教育として組み替える動きもあり,実質的には国際的な基準に合致した教育を行っている場合も多い。現行の包括的な教育の中に,建築設計を含む複数の職能プログラムを組み込むような制度を確立する条件は整っている。
5.5 現在,日本においては,建築およびエンジニアリング双方の職能制度と教育制度が変化しつつあり,国際的な対応も含めた検討が進行しているところである。
5.6 エンジニアリングの分野でも,日本独自のプロフェッショナル・エンジニア制度とそのアクレディテーション制度が模索されており,これらとの整合性を図りつつ,包括的な建築教育としてのアクレディテーション制度を構築していく必要がある。
5.7 すでに日本の建築学科は,文部省と建設省の別個の認可を受けており,今後さらに建築設計,建築構造,建築設備などの職能別アクレディテーションを受けることは,教育機関の過大な負担となる恐れがある。
5.8 日本の場合,学部レベルの教育は,多数の学生を対象としている場合が多いので,少人数教育を前提とし,建築設計教育だけに細分化されたUIAのアクレディテーション・ガイドラインをそのまま適用することは非現実的である。
5.9 建築学科に準ずるものとして,住居学科やその他様々な名称の学科があり,これらの教育の自由な発展を余り強く制限することは好ましくない。
5.10 卒業生の個人別の資格試験を強化することにより,アクレディテーションの内容を変化させることもひとつの選択肢であると考えられる。
5.11 以上により,アクレディテーション制度の構築に当たっては,数多くの選択肢の中から,日本独自の制度を作っていくことになると考える。
6.1 日本建築学会は,1886年に創立された団体であり,建築に関する学術,技術,芸術の振興を目的としている。
6.2 日本のすべての建築関連学科の教員のほとんどが参加するほか,多くの建築関連の研究者,建築家,建築関連エンジニア,都市計画家,公務員などが参加する団体であり,会員数は3万8千人である。
6.3 日本建築学会は,その会員全体を代表すると同時に,日本の建築関連教育関係者の意見を代表しうる唯一の機関である。
6.4 大学レベルの建築関連教育機関156校を代表する156名の委員による建築教育連絡協議会があって,ここで建築教育問題を討議している。
6.5 教育と資格制度についての特別委員会を設置しており,そこには,学会代表委員のほか,日本建築士会連合会,日本建築士事務所協会連合会,日本建築家協会,建築業協会,日本建築構造技術者協会,建築設備技術者協会などの代表を加えて討議を行っている。
October 12, 1998
Toshio Ojima
President
Architectural Institute of Japan
As the president of AIJ, which comprises those concerned with architectural education, architects, and engineers concerned with architecture, I would like to express our opinion on the "UIA Accord" and Guidelines. We hope that the UIA fully understands our requests and appropriately deals with them by thoroughly examining our proposals, to develop the architectural profession the world over and to ensure and enrich the diversity of future architectural education.
AIJ has just begun to investigate reform of architectural education, including the formulation of a realistic and effective accreditation system, in association with the Japan Institute of Architects, Japan Federation of Architects and Building Engineers Associations, and other organizations. We would like to enrich Japan's architectural education and narrow the international gaps between individual educational systems. To this end, we hope that sufficient flexibility is ensured in the contents of the UIA Accord so that a wider variety of choices can be ensured for our educational reform.
The goals of our proposals are as follows:
1.1 We would like to contribute to the cooperation between architects and related professions, as well as to the development of the architectural profession. The UIA Accord policies on the architectural education and accreditation are intended to enrich architectural education, but can conversely make the educational framework uniform. As a result, they could fix the concept and scope of the work of architects in narrow areas. We would insist that the framework be more flexible to ensure a large latitude for various possibilities of architectural education.
1.2 Sufficient attention should be paid to the effectiveness of architectural education provided in a wider framework including structural engineering, building equipment engineering, etc., as is the case in the Japanese system. Also, the possibilities of joint programs between architectural education and related fields should be ensured in various ways. We are of the opinion that a greater diversity of architectural education will contribute to the development of architectural practice and technology in the world.
2.2 To clearly express that the formulation of an accreditation system that suits local situation is permitted, as there are wide international differences of architectural education and its social conditions, though the appendix "Recommended Guidelines for the Accord Policy on Accreditation/Validation/Recognition (April 1998)" are stated "non-binding."
The UIA will also seek to ensure in association with architects and related professions that the fundamental requirements will be constantly kept under review so that they remain relevant as the architectural profession and society evolve.
3.2 Insert the following between the policy issues "Education" and "Accreditation/Validation/Recognition":
Joint program and comprehensive architectural program
Definition:
The UIA acknowledges the significance of joint programs in which students study architectural programs centering on architectural design together with programs in related fields at an early stage of education to deepen their understanding of individual fields and by which the students can proceed along respective fields according to their aptitude. The UIA also acknowledges the significance of more comprehensive architectural education programs in which a wider range of education concerning architecture and architectural engineering is provided and by which students can select courses as they proceed with their learning according to their individual aptitude. The UIA affirms education of architects in this framework.
Background:
Various attempts have been made in some countries, acknowledging the possibilities of joint programs between architectural education and education in related fields. Also, the main stream of architectural education is in some countries carried out as part of engineering education in departments of engineering in the framework of comprehensive education including engineering.
Policy:
The UIA attaches importance to cultural and historical aspects of architecture and architectural education and considers local traditions of architectural education. In order to ensure flexibility of architectural education as well, the UIA acknowledges the significance and possibilities of joint programs with related fields and more comprehensive programs including engineering as potential courses of development in future architectural education in various countries.
3.3 Insert the following at the end of the policy of the "Accreditation/Validation/ Recognition" under the "Policy Issues":
It should be noted that in the case of joint programs and more comprehensive architectural education programs, the UIA permits methods of accreditation/validation/recognition that suit the local situation in regard to the intervals, organization, content, etc., even when the accreditation/validation/recognition is carried out by an independent organization.
The proposal was also made to ensure possibilities of and not to restrain the efforts for a more flexible reform of educational systems, including the formulation of an architectural (design) education program by linking undergraduate joint programs or more comprehensive educational programs (4 years) and professional specialization education at graduate schools (2 years), which is one of the most realistic and highly feasible reform of Japanese architectural education.
4.2 3.3 above was proposed to make the implementation of the accreditation system efficient and smooth, as well as to enlarge the latitude for the creativity and ideas of those concerned with education.
4.3 In Japan, two national validation systems are in practice by the Ministry of Education and Ministry of Construction, but there has been no experience of private professional accreditation. In order to realize private accreditation in Japan, it is necessary to form consensus for professional systems in Japan and coordinate with the national systems. To this end, it is necessary to ensure a wide variety of choices for formulating a new accreditation system, while allowing for flexible approaches.
5.2 Also, most architectural departments and departments related to architecture have graduate schools, where many students proceed, eventually receiving education for six or more years.
5.3 Currently, students receive comprehensive education during the four undergraduate years, while choosing the fields they will specialize in taking account of their aptitudes. This system of four-year undergraduate education is on the whole functioning appropriately and ought to be maintained as long as the undergraduate education at architecture and architecture-related departments of Japanese universities address the examination for the First-class Kenchikushi.
5.4 On the other hand, graduate schools are allowed to provide highly professional education in addition to training of researchers. There is also a movement for restructuring the graduate school education into professional education. In many instances such education conforms to international standards. The conditions for establishing a system have been fulfilled, in which multiple professional education programs including architectural design are incorporated.
5.5 In Japan, professional and educational systems for both architectural and engineering fields are currently changing, and investigation of these subjects is under way from an international standpoint as well.
5.6 The engineering field also explores the establishment of a professional engineer system and a system for the accreditation of such engineers. An accreditation system in the framework of comprehensive architectural education should be formulated in line with this movement.
5.7 Departments of architecture and departments related to architecture of Japanese universities have been validated separately by the Ministry of Education and Ministry of Construction. If they are further subject to accreditation for separate professions, such as architecture, structural engineering and building equipment engineering, this can be too heavy a burden on such educational institutions.
5.8 It is unrealistic to apply the accreditation guidelines of the UIA intended for the specific field of architectural design education based on small classes to architectural departments of Japanese universities, most of which are in charge of a large number of students.
5.9 There are a number of departments with similar names and functions to architectural departments, such as departments of residence. It is not desirable to excessively restrict free development of such educational units.
5.10 To alter the content of the accreditation by strengthening the examination of individual graduates may be another choice.
5.11 Accordingly, when formulating a new accreditation system in Japan, a system specific to Japan will inevitably be selected from a number of possibilities.
6.1 AIJ is an organization founded in 1886 with the aim of promoting science, technology, and art pertaining to architecture.
6.2 AIJ is a non-profit association comprising teachers of nearly all the faculties of architecture and architecture-related departments of Japanese universities, as well as researchers in architecture and architecture-related fields, architects, architecture-related engineers, planners, and public officials. Its members total 38,000.
6.3 AIJ represents the opinions of all its members. At the same time, it is the only institution that can represent the opinion of all the architecture and architecture-related educational institutions in Japan.
6.4 AIJ includes the Council of Educators of Architecture and Building Science consisting of 156 members representing 156 educational institutions of a university level related to architecture. It discusses architectural education issues.
6.5 AIJ organizes special committees on education and qualification systems, whose discussions involve the representatives of AIJ as well as those of Japan Federation of Architects and Building Engineers Associations, and Japan Federation of Architect Office Associations, Japan Institute of Architects, the Building Contractors Society, Japan Structural Consultants Association and Japan Building Mechanical and Electrical Engineers Association.
Note: The characters of these organizations are explained as follows:
Japan Federation of Architects and Building Engineers Associations
Founded in 1952. Total membership: 142,000
The federation consists of 47 prefectural associations. The membership of each association is limited to Kenchikushi (registered architects and/or building engineers under the Kenchikushi Law). The number of the First-class Kenchikushi is 272,000.
Japan Federation of Architect Office Associations
Founded in 1962. Total membership: 21,000
The federation consists of 47 prefectural associations. The membership of each association is limited to Kenchikushi offices and design divisions of contractors registered under the Kenchikushi Law.
Japan Institute of Architects
Founded in 1987. Membership: 6,300
The membership is limited to free and independent architects.
Building Contractors Society
Founded in 1911. Membership: 85 general contractors
The society is composed of major construction contractors.
Japan Structural Consultants Association
Founded in 1981. Membership: 3,600
The membership is limited to qualified structural engineers.
Japan Building Mechanical and Electrical Engineers Association
Founded in 1989. Membership: 19,000
The membership is limited to qualified building, mechanical, and electrical engineers.